Τετάρτη 11 Ιουνίου 2014

PERSIA Ένα ναυάγιο υπερπόντιου πλοίου ανοιχτά της Κρήτης με αμύθητους θησαυρούς, ανθρώπινες ιστορίες, τραγωδίες και μπόλικη ιστορία








1915. Η εκστρατεία στα Δαρδανέλια  αποτέλεσε ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα στην Ιστορία του Α Παγκοσμίου πολέμου. Εκτός από τια πώλειες στο θέατρο του πολέμου υπήρξαν  και πολλές απώλειες στη θάλασσα, κυρίως για τις δυνάμεις της ΑΝΤΑΝΤ. Τα πλοία που διέσχιζαν  την εποχή εκείνη τη  Μεσόγειο (με προορισμό την χερσόννησο  της Καλλίπολης και αργότερα τη Θεσσαλονίκη όταν το μέτωπο μεταφέρθηκε Δυτικότερα) δεν είναι μόνο αυτά που μετέφεραν στρατεύματα αλλά και πολλά εμπορικά και επιβατικά που αψηφώντας τους κινδύνους επέλεξαν να ταξιδέψουν στην περιοχή. Πολλά πλοία θα βυθιστούν από νάρκες, άλλα θα τορπιλιστούν χωρίς προειδοποίηση. Στη θαλάσσια περιοχή νότια της Πελοποννήσου, στο στενό των Αντικυθήρων και τη θάλασσα της Κρήτης βυθίστηκαν πολλά πλοία, πολύ περισσότερα από όσα εμείς γνωρίζουμε, ακόμα και από όσα φανταζόμαστε ότι θα μπορούσαν να έχουν απολεστεί.
----------------------
Το SS Περσία ήταν ένα επιβατικό πλοίο της εταιρείας P&O, που ναυπηγήθηκε το 1900 από την επιχείρηση, Inverclyde, Greenock στη Σκωτία. Σχεδόν 500 πόδια (152.34 μ) μακρύ, με πλάτος 53 ποδιών (16,55 μ), βύθισμα 24,5 ποδιών (7,47 μ) και χωρητικότητα 7.974 τόνων .Οι τριπλής εκτόνωσης παλινδρομικές μηχανές του του έδιναν την αξιοσέβαστη για την εποχή ταχύτητα των 18 κόμβων (33,3 km/h).
----------------------







-------------------------------------------------------------------------------------------
Η βύθιση του Persia
Ήταν αμέσως πριν από την ώρα μεσημεριανού γεύματος στις 30 Δεκεμβρίου, 1915. Το βρετανικό σκάφος της γραμμής SS Persia ταξίδευε στην πολυσύχναστη γραμμή από το Λονδίνο στη Βομβάη, μεταφέροντας 500 επιβάτες. Ο Α Παγκόσμιος πόλεμος ήταν σε εξέλιξη αλλά  το ατμόπλοιο  άφησε τον λιμένα της Μάλτας Valletta για να προχωρήσει πέρα από τη Μεσόγειο μέσω του  Σουέζ. Στην τραπεζαρία της πρώτης θέσης σερβιριζόταν σαμπάνια όταν χτυπήθηκε το σκάφος από μια τορπίλη, που εβλήθη χωρίς προειδοποίηση από ένα γερμανικό υποβρύχιο. Οι επιζώντες  είπαν ότι το πλοίο βυθίστηκε μέσα σε πέντε λεπτά. Περίπου 158 άνθρωποι επέζησαν της καταστροφής, αλλά 330 άνδρες, γυναίκες και παιδιά έχασαν τις ζωές τους.

Μέχρι αυτό το σημείο του πολέμου , οι πολίτες δεν ήταν στόχοι . Αλλά δεδομένου ότι η Αγγλία χρησιμοποιούσε τα σκάφη αυτού του τύπου ως μεταφορές στρατευματων και πυρομαχικών , η Γερμανία άρχισε να στοχεύει στα σκάφη, μαζί με τους  επιβάτες . Το S.S. Περσία ήταν από τα πρώτα πλοία που βυθίστηκαν  υπό αυτήν την νέα πολιτική της γερμανικής στρατηγικής στις θαλάσσιες εχθροπραξίες. Συγκλόνισε τον κόσμο, και δυσφήμησε τους Γερμανούς. Ο κυβερνήτης του Γερμανικού υποβρυχίου u- 38, Μax Valentiner με την πράξη του αυτή θα χαρακτηριζόταν σαν εγκληματίας πολέμου.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Το ξέσπασμα του Α παγκόσμιου πολέμου (1914-1918) δεν απέτρεψε τον ανήσυχο περιπλανώμενο  μαχαραγιά Jagatjit Singh από τη μανία του,  που ήταν τα ταξίδια, παρά την εχθρότητα των ευρωπαϊκών χωρών που επεκτεινόταν και στις θάλασσες της Μεσογείου και την Ευρώπης γενικότερα. Το 1915, ο μαχαραγιάς αποφάσισε ένα μακροχρόνιο ταξίδι στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ. Αναχωρεί από τη Βομβάη με το πλοίο S.S. Caledonia. Περνώντας μέσω της Αιγύπτου επισκέφτηκε τα ινδικά στρατεύματα που φρουρούσαν το κανάλι του Σουέζ (για λογαριασμό της Μεγ Βρετανίας). Από την Αίγυπτο πήγε στο Παρίσι και έπειτα την Ισπανία. Στο τέλος του Απριλίου, έπλευσε για τις ΗΠΑ από το Γιβραλτάρ με το Γαλλικό σκάφος της γραμμής S.S. Patria. Πέρασε τέσσερις μήνες επισκεπτόμενος τη Νέα Υόρκη, την Ουάσιγκτον, το Σικάγο, το Ντένβερ, το Colorado Springs,το Grand Canyon, το Σαν Φρανσίσκο, το Λος Αντζελες και τη Santa Barbara. Μετά δεν παρέλειψε να επισκεφτεί τo Salt Lake και το Yellowstone park διέσχισε στον Καναδά, όπου επισκέφτηκε το Τορόντο, τους καταρράκτες του Niagra, το Μόντρεαλ και το Κεμπέκ. Τον Αύγουστο, του 1915, ο μαχαραγιάς έφθασε στην Αγγλία και συνάντησε, μεταξύ των άλλων, τη βασίλισσα. Οι Βρετανοί ευχαρίστησαν το μαχαραγιά για την βοήθεια της Ινδίας στο μεγάλο πόλεμο. Ο μαχαραγιάς έφθασε στο Παρίσι τον Οκτώβριο, όπου πέρασε δύο μήνες. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Γαλλία, ο μαχαραγιάς επισκέφτηκε τα χαρακώματα στα Γαλλογερμανικά σύνορα. Παρακολούθησε ακόμα το βομβαρδισμό των γερμανικών γραμμών από τα γαλλικά πυροβόλα όπλα στο Reims και Bosches.Νωρίς τον Δεκέμβριο, του 1915, ο μαχαραγιάς επρόκειτο να επιστρέψει από το λιμάνι της Μασσαλίας (Marsailles) στη νότια Γαλλία με το υπερωκεάνειο S.S. Περσία.
Κάποιες πληροφορίες όμως ότι το πλοίο ενδέχετο να γίνει στόχος των Γερμανών τον έκανε να μην επιβιβαστεί ο ίδιος στο πλοίο αλλά να ταξιδέψει με άλλο πλοίο. Ο θησαυρός του όμως που περιελάμβανε χρυσές και ασημένιες ράβδους, πολύτιμους λίθους και τα κοσμήματα, η αξία των οποίων ξεπερνά τα £ 50 εκατομμύρια σήμερα φορτώθηκαν στο SS Persia.

Ολόκληρη την ιστορία σχετικά με τον μαχαραγιά υπάρχει  εδώ
http://www.tribunein...ctrum/main1.htm


---------------------------


------------------------------
Επιχείρηση ανέλκυσης
http://www.ibiblio.o...vrmonth=2006-07

Η βαθύτερη επιχείρηση ανέλκυσης που είχε μάλιστα σαν αποτέλεσμα να ανακτήθούν πάνω από 200 ρουμπίνια από το ναυάγιο του Persia σε βάθος που άξιζε τα 3.350 μέτρα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Deep Tek.
. Το PERSIA μετέφερε το θησαυρό του  μαχαραγιά Jagatjit Singh πίσω στην Ινδία. Θα παρέμεινε στο βυθό για 88 έτη. Η βρετανική εταιρία βρήκε τα συντρίμμια και χρησιμοποίησε  ρομποτικά μηχανήματα που κόβουν τις υπερκατασκευές του πλοίου και που μπορούν να ανακτούν ένα μέρος του πολύτιμου φορτίου τους. Η επιτυχία της λειτουργίας σήμανε  ότι πολλά άλλα ναυάγια που θεωρήθηκαν προηγουμένως πάρα πολύ βαθιά για να ανελκυστούν θα μπορούσαν να να γίνουν πλέον προσιτά - . H Moya Crawford, που έψαξε, εντόπισε και ανέλαβε την οργάνωση της αποστολής είπε "Τα μηχανήματά μας ήταν σε θέση να κόψουν το κατάστρωμα του Persia από όπου ανακτήσαμε περισσότερα από 200 ρουμπίνια και άλλους πολύτιμους λίθους. Δεν βρήκαμε το χρυσό - κάποτε θα πρέπει να επιστρέψουμε για αυτόν - αλλά η πραγματική αξία βρίσκεται στο ότι αποδείχθηκε  ότι κανένα μέρος του βυθού δεν είναι τώρα απρόσιτο." Παρουσίασε  τις λεπτομέρειες των ανακαλύψεων  σε ένα συμπόσιο για τη βαθύβια βιολογία στο εθνικό κέντρο ωκεανογραφίας στο πανεπιστήμιο Southampton. Μέχρι τότε ήταν   σχεδόν αδύνατο να εργαστεί μηχάνημα κατευθυνόμενο από την επιφανεια  σε τέτοια βάθη επειδή τα καλώδια χάλυβα που απαιτούνταν ήταν πάρα πολύ βαριά για τόσο μεγάλο βάθος. Η Crawford, εντούτοις χρησιμοποίησε  ένα ειδικό σχοινί  συνθετικών ινών που είναι τόσο ισχυρό όσο ο χάλυβας αλλά ελαφρύτερο. Σχεδίασε επίσης ένα βαρούλκο που θα μπορούσε να τυλίξει  και τα  καλώδια της κάμερας γύρω του. "Χρησιμοποιήσαμε το δορυφορικό προσδιορισμό θέσης για να βάλουμε το σκάφος μας επάνω από τα συντρίμμια, χαμηλώσαμε την πλατφόρμα και, καθώς πήγε κάτω, το Περσία βγήκε από την αφάνεια για πρώτη φορά σε εννέα δεκαετίες," είπε. "Ήταν μια θαυμάσια στιγμή." (Πηγή: Τhe Sunday Times).

Για την όλη επιχείρηση γυρίστηκε και ένα ντοκυμανταίρ παραγωγής BBC

Και ένα πάρα πολύ καλό link για τη Moya και την επιχείρηση ανέλκυσης του θησαυρού και άλλων αντικειμένων…

http://living.scotsm...cfm?id=64032004



----------------------------------------------








To φύλλο της "The New York Herald" της 2 Ιανουαρίου 1916 που δημοπρατήθηκε στο ebay και είχε πρωτοσέλιδο τη βύθιση του Persia

--------------------------------------------------

Μια ερωτική ιστορία χωρίς happy end
Ενα από τα 334 θύματα αυτής της τραγωδίας ήταν η Eleanour Β Thornton, η οποία από την οποία εμπνεύστηκε η εταιρεία Rolls-Royce για τη δημιουργία του διάσημου σήματος των  πολυτελών αυτοκινήτων της . Ήταν εν πλω με το φίλο της John Walter Edward Scott Montague (Λόρδος Montague του Beaulieu) που επέζησε.

Ο βαρώνος Montagu John walter Edward Douglas-Scott-Montagu Beaulieut, (Λόρδος Montagu), και η γραμματέας και η ερωμένη του Eleanor Thornton λοιπόν ταξίδεψαν με το Persia στο τελευταίο του ταξίδι.. Δεδομένου ότι το Περσία βυθίστηκς  σε λιγότερο από 5 λεπτά, οι περισσότερες ψυχές χάθηκαν στη θάλασσα. Ο Λόρδος Montagu, και η Eleanor κρατώνταν από τα χέρια όταν το σκάφος γλίστρησε κάτω από τα κύματα. Μια έκρηξη στους λέβητες  εκτίναξε το Λόρδο Montagu στην επιφάνεια, που τελικά διασώθηκε. Η αγαπημένη φίλη του Εleanor, πνίγεται και  χάνεται. Ο Λόρδος Montagu ήταν αθλητικός τύπος και ενθουσιώδης με τα αυτοκίνητα. Ανέθεσε στη Rolls-royce να του φτιάξει ένα αυτοκίνητο το 1911, και σε έναν καλλιτέχνη να κάνει τη μασκώτ  για το όχημά του . Επιθυμούσε το σήμα να είναι  εμπνευσμένο από την Eleanor . Ο καλλιτέχνης που έκανε τη διακόσμηση ήταν ο Charles Skykes, ένας καλός φίλος του Λόρδου Montagu και το μοντέλο για ένα από τα πιο δίασημα σήματα αυτοκινήτου  π  ήταν η  Eleanor Thornton.
Περισσότερα…
http://www.tribuneindia.com/2001/20010527/spectrum/main1.htm
----------------------------------------------------------------------------------
Γενικά
http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Persia
και επίσης για το πλοίο και την εποχή γενικότερα…
http://www.bbc.co.uk/hampshire/content/articles/2008/05/20/sspersia_montagu_feature.shtml
Σχετικά με την εταιρία που επιχείρησε την ανέλκυση
http://www.deeptek.co.uk/about-us/

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Προσωπικά αντικείμενα των επιβατών που ανελκύστηκαν από το ναυάγιο κατά τη διάρκεια της επιχείρησης Crawford
-------------------------------------------------------------------------------------------------------



ο τρόπος ανέλκυσης με τις δαγκάνες που κατέστρεψαν το πλοίο σχολιάστηκε δυσμενώς σε φόρουμ
λόγω του μη σεβασμού στη μνήμη των νεκρών. Μπρός στο χρήμα…

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
καρικατούρες των επιβατών. Χαρακτηριστικές εικόνες κάποιων εκ των επιβατών με τα ρούχα της εποχής…

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου